Rozhovor s Kateřinou Englichovou

Srdečně Vás zveme na slavnostní závěrečný koncert 6. 1. 2021 ve Smetanově síni Obecního domu „Kateřina Englichová“, s níž vystoupí italský flétnista Giuseppe Nova a Moravská filharmonie pod taktovkou islandského dirigenta Gudni A. Emilssona. Položili jsme několik otázek hlavní protagonistce koncertu.

Jste úspěšná česká harfenistka. Ve Vašem životopisu je určitě významnou položkou vystoupení v Carnegie Hall, dále si můžeme přečíst, že jste hru na harfu ve Spojených státech studovala. Jak se Vám na to všechno vzpomíná? A jaký to mělo pro Vás význam?

Bylo to pro mne zásadní období. A to po všech stránkách. Dostala jsem se na jednu z nejprestižnějších škol na světě, měla jsem najednou možnosti, o kterých se mi do té doby  nezdálo, a navíc jsem odjela ze socialistické země do kapitalismu. To, že jsem si mohla zahrát sólově v Carnegie Hall, byla třešnička na dortu. Otevřel se mi svět.

Na Vaší webové prezentaci se na úvodní straně dočteme slova o rčení, že harfa je pouze andělským nástrojem, které dle recenzenta v New York Times Vaše osobnost a umění vyvrací. Co tomu říkáte?

Jsem nadšena, že i kritik  pochopil u tak neobvyklého nástroje, co je můj záměr, tedy hrát naplno a na doraz navzdory konvencím. Harfa je lyrický a křehký nástroj, ale není důvod, proč by na něj člověk nemohl hrát razantně, rytmicky a s espritem. 

Ve Vaší diskografii mě zaujalo album „Impressions“ též – vedle Maurice Ravela a Luboše Sluky – s  hudbou francouzského skladatele Clauda Debussyho, z jehož díla uvedete na závěrečném koncertu ČDH Tance pro harfu a smyčcový orchestr. S hobojistou Vilémem Veverkou, s nímž jste „Impressions“ natočila, jste měli v jednom z minulých ročníků ČDH krásný koncert na Novoměstské radnici. Jak vzpomenete na turné k tomuto albu po českých městech v roce 2017?

Toto turné  bylo de facto přerušené covidem 19. Tedy kontinuální hraní našeho programu s různými obměnami tak, abychom ho transformovali do nové vize, kterou bychom rádi nabídli našim posluchačům v příštích letech. 

Hudbu Clauda Debussyho  vždy ráda zařadím na koncert, byť většina jsou adaptace z jiných nástrojů. Jeho “Danses”, tedy tance pro harfu, jsou nicméně originál zkomponovaný pro chromatickou harfu, ale převzatý harfou diatonickou, tedy koncertní harfou, kterou uvidí a  uslyší posluchači na závěrečném koncertu ČDH v lednu 2021. 

Naposledy jsme se setkali na shakespearovském gala koncertu festivalu Hudba z ráje v Újezdě pod Troskami, který pořádá Václav Žmolík, a kde jste účinkovala společně s jeho dcerou Karolínou a hercem Igorem Barešem. Musím se coby Jičíňák zeptat: Máte nějaký vztah k Českému ráji?

Přímý vztah k němu nemám, ale ráda ho vždy navštívím. I s mými dětmi při čtení o lesu Řáholci:)

Na závěr bych Vás chtěl poprosit o pozvání posluchačů na slavnostní závěrečný koncert ve Smetanově síni Obecního domu, na němž bude participovat italský flétnista Giuseppe Nova a Moravská filharmonie Olomouc pod taktovkou v Německu žijícího islandského dirigenta Gudni A. Emilssona a v jehož názvu je uvedeno Vaše jméno.

Milí přátelé klasické hudby,

srdečně Vás zvu na koncert krásné a rozmanité hudby do krásného a unikátního prostředí Obecního domu v Praze. Momentálně se zdá svět uzavřený a plný smutku, přijďte se potěšit a alespoň na chvíli přijít na jiné myšlenky. Rádi Vás provedeme světem, kde nezáleží na věku ani na pozici, jen na otevřeném srdci. 

Koncert Kateřiny Englichové 6.1. 2021 ve Smetanově síni Obecního domu v Praze

 

Ptal se Jan K. Čeliš

 

zpátky nahoru